Економіка Люксембургу характеризується своєю фіскальною системою і високим ступенем міжнародної відкритості. Фінансовий сектор є головною рушійною силою економіки Великого князівства, на частку якого припадає близько третини ВВП країни, що робить країну вразливою до зовнішніх шоків. У 2020 році криза COVID - 19 призвела до значного падіння внутрішнього попиту, в той час як зовнішній сектор показав відносно хороші результати завдяки торгівлі фінансовими послугами.
За оцінками Національного статистичного відомства Люксембургу у 2020 р. основні макроекономічні показники виглядали наступним чином:
ВВП у 2020 р. – 68,6 млрд. дол. США
рівень інфляції у 2020 р. склав +0,4%;
бюджетний дефіцит 5,1%, буде скорочений до 1,3% у 2021 році;
державний борг складає 27,5% ВВП;
у бюджеті за 2020 р. витрати були на рівні 34,19 млрд. євро та доходи в розмірі 35,1 млрд. євро. Дефіцит бюджету (680 млн. євро) пов’язується з високим рівнем державного інвестування.
ВВП на душу населення в Люксембурзі залишається одним з найвищих у світі (третє місце) та найвищим серед країн Єврозони.
Структура ВВП: послуги – 88,7%; промисловість – 11,1%; сільське господарство – 0,2%. Сектор фінансових послуг (складає 36% ВВП) є провідним сектором економіки.
За показниками індексу цифрової економіки та суспільства (Digital economy and Society index – DECI), Люксембург входить у п’ятірку провідних країн ЄС за рівнем розвитку цифрової економіки (після Данії, Фінляндії, Швеції та Нідерландів). Європейська Комісія визначила Люксембург центром, де будуть зібрані інформаційні дані, що нині зберігаються в 30 різних центрах у кількох державах. Робота цифрового хабу в Люксембурзі буде зосереджена на таких напрямках, як роботизація, квантові технології, високошвидкісні обчислювальні комплекси, громадські послуги он-лайн, цифрові рішення в галузі охорони здоров’я, культури, найму.
Уряд Люксембургу планує підвищити фінансування дослідницької діяльності до 2,3-2,6% ВВП. У 2020 р. обсяги державного фінансування цього напрямку сягнули 1,6% ВВП.
Популяризуючи флагманську ініціативу SpaceResources.lu (започаткована в лютому 2016 р.) щодо освоєння та видобування к/к з навколоземних об’єктів, Люксембург прагне стати європейським майданчиком для наукових досліджень в галузі використання космічних ресурсів шляхом залучення приватних компаній, що працюють у сфері космосу. Аерокосмічна індустрія вже забезпечує 1,8% ВВП Люксембургу. Анонсовано заснування Космічної агенції Люксембургу, яка фінансуватиме інноваційні стартапи та більш зрілі компанії в галузі індустрії космічних ресурсів.
Основні галузі промисловості: виробництво хімікатів, машинобудування, виробництво обладнання, каучуку, автомобільних деталей тощо.
Місто Люксембург — одна з трьох столиць ЄС (Європейський парламент, фінансові та судові установи).
Міжнародні рейтинги:
Human Development Index – 23 місце (дуже високий) з 188 країн (2020 р.).
Doing Business 2019: 72 місце з 190.
Згідно Global Competitiveness Index у 2020 р. країна посіла 15 місце серед 63.
Corruption Perceptions Index 2019: 80 місце з 180.
Свобода преси: за рейтингом «Freedom House» - 98, вільна (2020р.).
За даними щорічної доповіді World Press freedom Index міжнародної організації «Репортери без кордонів», Люксембург посів 17 місце з 180 держав (2020).
Зовнішня торгівля з країнами світу (листопад 2020 р.)
Загальний експорт - 11 100,0 млн. Євро
в т.ч. до країн-членів ЄС 9 000,0 млн. Євро
Загальний імпорт – 16 600,0 млн. Євро
В т.ч. з країн-членів ЄС 14 700,0 млн. Євро
Торговий баланс - 5 500,0 млн. Євро
Загальноторговельний обіг 27 700,0 млн. Євро
Основні статті експорту: вироби машинобудування, легкові автомобілі та інші автотранспортні засоби, устаткування, вироби зі сталі, продукти хімії, вироби з каучуку, скло.
Топ 10 країн експорту:
1. Німеччина 317,0 млн. євро;
2. Франція 204,0 млн. євро;
3. Бельгія 162,0 млн. євро;
4. Нідерланди 72,0 млн. євро;
5. Італія 52,0 млн. євро;
6. Великобританія 48,0 млн. євро;
7. Іспанія 35,0 млн. євро;
8. Польща 33,0 млн. євро;
9. Швейцарія 33,0 млн. євро;
10. Австрія 25,0 млн. євро.
Основні статті імпорту: пасажирські літаки, легкові автомобілі та інші автотранспортні засоби, мінерали, продукти хімії, метали, продукти харчування, предмети розкоші.
Топ 10 країн імпорту:
1. Бельгія 488,0 млн. євро;
2. Німеччина 458,0 млн. євро;
3. Франція 207,0 млн. євро;
4. Інші кр.ЄС 87,0 млн. євро;
5. Нідерланди 72,0 млн. євро;
6. Італія 55,0 млн. євро;
7. Китай 55,0 млн. євро;
8. США 48,0 млн. євро;
9. Польща 38,0 млн. євро;
10. Великобританія 37,0 млн. євро.
За даними Держстату України, за підсумками 2020 року експорт українських товарів до Люксембургу зменшився порівняно з 2019 р. на 13,7% і склав 17,4 млн. дол. США, імпорт товарів з Люксембургу зменшився на 67,8% та склав 17,1 млн. дол. США. Позитивне сальдо двосторонньої торгівлі товарами за підсумками 2020 року склало 0,3 млн. дол. США.
За підсумками 2020 року експорт українських послуг до Люксембургу зріс порівняно з 2019 р. на 83,2% та склав 27,5 млн. дол. США, імпорт послуг з Люксембургу зменшився на 31,2% та склав 66,7 млн. дол. США. Негативне сальдо двосторонньої торгівлі послугами за підсумками 2020 року склало 39,2 млн. дол. США.
Загальний обсяг двосторонньої торгівлі між Україною та Люксембургом за 2020 рік склав 128,7 млн. дол. США.
Основними товарами експорту є насіння і плоди олійних рослин; продукти неорганічної хімії; екстракти дубильні; реактори ядерні, котли, машини; сіль; сірка; землі та каміння; деревина і вироби з неї; пластмаси, полімерні матеріали; чорні метали; вата; палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки. Основними товарам імпорту є папір та картон; каучук, гума; вироби з чорних металів; реактори ядерні, котли, машини; пластмаси, полімерні матеріали; чорні метали; інструменти, ножові вироби; інші вироби з недорогоцінних металів; прилади та апарати оптичні, фотографічні; екстракти дубильні; вата; ефірні олії; електричні машини.
За даними Держстату України, станом на 30.09.2020 р. люксембурзькі інвестиції в українську економіку становили 1,18 млрд. дол. США.
В Україні зареєстровано близько 100 підприємств з люксембурзькими інвестиціями. Зазначені інвестиції задіяні, зокрема, в промисловості, оптовій та роздрібній торгівлі, будівництві, у сфері транспорту.
Процедура відкриття представництва іноземної компанії у Люксембурзі передбачає наступні кроки:
вибрати організаційно-правову форму дочірнього підприємства;
скласти конституційні документи;
подати заявку на отримання дозволу на ведення бізнесу для нової компанії;
зареєструвати компанію в реєстрі торгівлі та компаній (RCS), як і будь-яку іншу люксембурзьку компанію;
зареєструвати компанію з ПДВ.
Дочірні компанії мають окрему юридичну особу від своєї материнської компанії. Вони можуть збанкрутувати, але материнська компанія несе відповідальність тільки за зобов'язаннями дочірньої компанії в розмірі її вкладу в капітал. Як окрема юридична особа від материнської компанії, дочірня компанія зобов'язана:
мати свій власний рада директорів;
проводити загальні збори;
дотримуватися стандартний план рахунків;
затвердити свої рахунки в eCDF;
подайте свої рахунки в RCS;
подати власну податкову декларацію.
Відкриття філії в Люксембурзі
Існує кілька способів створення філії у Люксембурзі:
якщо материнська компанія створена в Люксембурзі: відкриття філії просто підлягає повідомленню Міністерства економіки;
якщо материнська компанія заснована не в Люксембурзі, а в іншій державі-члені ЄС: материнська компанія повинна подати заяву на отримання дозволу на ведення бізнесу для відкриття філії в Люксембурзі.;
якщо материнська компанія заснована не в Люксембурзі, а в третій країні (країні, що не входить в ЄС): материнська компанія повинна подати заяву на отримання дозволу на ведення бізнесу для відкриття філії в Люксембурзі.;
Філія не має окремої юридичної особи від материнської компанії та не може бути визнана банкрутом, і материнська компанія несе повну відповідальність за всі свої дії. Керуючий філією повинен був отримати довіреність від материнської компанії, щоб діяти від імені материнської компанії. Філія не є окремою юридичною особою від материнської компанії, і її результати негайно приймаються головним офісом, який несе відповідальність за виконання всіх юридичних і фінансових зобов'язань. Однак філія іноземної компанії повинна щорічно надавати Люксембурзькому податковому управлінню фінансові дані про свою материнську компанію.
Інформація про тарифні та нетарифні обмеження на експорт продукції до Люксембургу
"Назва товару або код HS" - заповніть числовий код з Гармонізованої системи (HS); введіть текст: якщо ви не знаєте код товару, система допоможе вам знайти правильний код; або залиште поле порожнім, якщо ви хочете переглянути загальну інформацію про країну призначення.
Країна походження" – Ukraine
"Країна призначення" – Luxembourg
Інформація про невикористані залишки тарифної квоти
Інформація про поточні залишки тарифних квот, які адмініструються на основі принципу «перший прийшов – перший обслуговується», доступна в режимі онлайн на сайті Генерального директорату з питань оподаткування та митного союзу Європейської комісії
База даних для тарифних квот на веб-сайті відображає баланс за кожною тарифною квотою, які застосовують у поточному році, а також минулого року. Сайт також містить дату вичерпання конкретної тарифної квоти. Ця інформація оновлюється ввечері кожного робочого дня. Однак, на жаль, пошук не можна здійснити за конкретним товаром, а тільки за номерами замовлення. Код товару відображається при відкритті сторінки конкретного замовлення.
Інформація про залишки тарифних квот, які видаються через систему імпортних ліцензій, надається у разі звернення компетентного органу з відповідним запитом на адресу Директорату Європейської комісії з питань сільського господарства.
Люксембург також є однією з найменших країн в ЄС за розміром, чисельністю населення та адміністративною структурою. Це відбивається на системі державних закупівель, яка будується навколо єдиного порталу державних закупівель "одного вікна", на якому всі органи-замовники зобов'язані публікувати свої контракти. Система державних закупівель досить стабільна, ніяких серйозних змін або проблем в останні роки не відбулося. Останньою важливою еволюцією стала адаптація порталу до рішень в області електронних закупівель і, зокрема, до електронної подачі заявок.
Органи-замовники та комерційні організації беруть участь у нагляді за тендерними процедурами через спеціальну тендерну комісію, а також беруть активну участь у нарощуванні адміністративного потенціалу як практиків державних закупівель, так і економічних операторів.
Правові особливості системи державних закупівель
Директиви 2004/18 / ЄС та 2004/17 / ЄС були перенесені до Закону Про державні закупівлі від 25 червня 2009 року та Положення про здійснення від 3 серпня 2009 року.
І закон, і регламент діляться на три частини. Перша частина встановлює загальні принципи, що застосовуються до контрактів нижче порогових значень ЄС, в той час як друга і третя частини охоплюють контракти, що підпадають під Директиви ЄС 2004/18/ЄС і 2004/17/ЄС, відповідно. Крім того, Директиви ЄС з оборони (2009/81/ЄС) і засобів правового захисту (2007/66/ЄС) були перенесені в Закон від 26 грудня 2012 року Про державні контракти в галузі оборони і безпеки і Закон від 10 листопада 2010 року Про засоби правового захисту в контрактах на державні закупівлі, відповідно.
Існує три рівні національних порогових значень, що регулюють процедури закупівель нижче порогових значень ЄС. Спрощена процедура допускається для двох найнижчих порогових значень. Для контрактів, пов'язаних з поставками, послугами або роботами на суму менше 55 000 євро, так званих дрібних закупівель, дозволені процедури переговорів без публікації. Для контрактів на суму від 55 000 до 100 000 євро допускається проведення переговорів без публікації за умови запрошення не менше трьох учасників торгів. Для контрактів понад 100 000 євро на поставки і послуги і 800 000 євро на роботи відкрита процедура є обов'язковою, за винятком випадків, коли Директивами дозволена процедура переговорів з публікацією або без публікації.
Повідомлення в ході процедур закупівель (тобто всі обміни між публікацією повідомлення про закупівлі та замовленням, включаючи надання тендерних заявок) повинні в обов'язковому порядку здійснюватися в електронній формі через портал державних закупівель для всіх процедур, що перевищують Європейські порогові значення (книги II і III). Більш детальна інформація за посиланням: https://marches.public.lu/fr.html.
З 1 липня 2016 року в Люксембурзі діє Єдиний європейський документ про закупівлю. З детальною інформацією можна ознайомитися на сайті Європейської комісії:
Дипломатична підтримка вітчизняних експортерів є одним з важливих напрямів роботи МЗС, яка спрямована на розширення географії ринків збуту та забезпечення галузевої диверсифікації вітчизняного експорту.
У контексті забезпечення реалізації національних пріоритетів, сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, захисту їхніх економічних інтересів за кордоном і залучення прямих іноземних інвестицій в економіку України з квітня 2013 року при МЗС діє Рада експортерів та інвесторів (РЕІ).
У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.
Будучи всесвітньо визнаним центром інформаційно-комунікаційних технологій, Люксембург швидко стає центром передового досвіду в області кібербезпеки і захисту даних, займаючи високе місце в Глобальному індексі інновацій. Завдяки ефективній державній дослідницькій інфраструктурі та проектам він пропонує безліч можливостей для стартапів, малих та середніх підприємств та великих підприємств.
Біотехнологічна індустрія, що розвивається
Завдяки добре розвиненій інфраструктурі ІКТ Біотехнологічна промисловість Люксембургу займає високе місце в глобальній системі показників біотехнологічних інновацій за сильний захист ІС, національні витрати на НДДКР, політику і загальну стабільність-кожен з яких є показником того, наскільки сприятливим може бути інноваційне середовище в країні.
Солідні Банківські та фінансові послуги
Люксембург - один з найбільш конкурентоспроможних фінансових центрів Європи, що займає третє місце після Цюріха і Лондона. Банківський сектор є рушійною силою національної економіки і становить близько третини ВВП країни. Успіх її фінансової індустрії обумовлений її транскордонним фінансовим досвідом, широким спектром пропонованих фінансових послуг, політичною стабільністю, кваліфікованим персоналом і наявністю кваліфікованої багатомовної робочої сили.
Простота відкриття бізнесу
Існує багато кроків, необхідних для запуску операцій в Люксембурзі, з цієї причини він займає низьке місце по легкості ведення бізнесу. Ось лише деякі з факторів, які слід враховувати::
Реєстрація юридичної особи в Люксембурзі- це тривалий процес. Різні види бізнесу регулюються різними місцевими правилами.
Отримання бізнес-ліцензії: цей процес зазвичай займає близько двох тижнів; однак компанії повинні відповідати вимогам до капіталу, перш ніж отримати ліцензію. Деяким підприємствам також може знадобитися подати докази професійної кваліфікації та професійної сумлінності.
Забезпечення кредиту: якщо потрібне фінансування, забезпечення кредиту в Люксембурзі може бути ускладнено. Існує мало інформації, доступної через державні кредитні реєстри та кредитні бюро про те, як отримати кредит.
Дозволи на будівництво: для будівельних проектів також має бути передбачено час, необхідний для отримання дозволів. Існує близько 12 кроків для заповнення заявки на отримання дозволу і в середньому до 157 днів для її отримання.
Реєстрація власності: реєстрація власності також є тривалим процесом і повинна здійснюватися місцевим нотаріусом.
Податки на бізнес
Хоча Люксембург має вигідні податкові угоди з низкою країн і відносно низькі ставки корпоративного податку, його бізнес-податковий клімат пред'являє до компаній обтяжливі вимоги. Існує близько 23 податків, які підприємства повинні платити щороку, що може зайняти приблизно 55-60 годин для обробки та подачі документів.
Ділова культура
Ділова культура Люксембургу може бути дуже формальною і адаптованою для американців. Пунктуальність цінується, а запізнення вважається дуже грубим. Ввічливість і повага до ієрархії цінуються і є ключем до успішних ділових відносин.