• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
Ринок державних закупівель у Бельгії
Опубліковано 26 серпня 2020 року о 20:23

Загальна характеристика ринку державних закупівель Бельгії.

Бельгія є експорторієнтованою країною, де 80% виробленої продукції експортується, у переважній більшості до сусідніх країн: Франції, Німеччини та Нідерландів. А тому у країні створюються платформи для державних закупівель переважно для експортоорієнтованої продукції. Як приклад, можна назвати платформу «FOEDEX», створену у 2016 р. під егідою Бельгійського федерального агентства з безпеки харчових продуктів (AFSCA). Мета створення платформи – подвоєння експорту, особливо  у треті країни (Африканський континент, Латинська Америка тощо). Всі приватні бельгійські компанії, які працюють у с/г сфері реєструються для участі у тендерах на зовнішній продаж їх продукції до 19 країн за межами європейського континенту.

Іншою формою ринку державних закупівель у Бельгії є відкриті внутрішні державні платформи, створені як на загальному федеральному рівні, так і у кожному з регіонів окремо: Валлонському та Фламандському регіонах.

Кожна платформа охоплює три типи тендерних договорів (секторів): державний, спеціалізований та приватний. Перший тип тендерних договорів пов'язаний з заключенням контрактів на постачання продукції та надання послуг державним інституціям, як наприклад, постачання продукції до освітніх та державних закладів: шкіл, дитячих садочків, пенітенціарних закладів, комунальних закладів соціальної допомоги, притулків для літніх людей тощо. Другий тип тендерних договорів пов'язаний з постачанням води, газу, електроенергії, наданням поштових та транспортних послуг у середині країни усім видам споживачів. Третій тип тендерних договорів стосується виконання робіт та надання послуг, які більше ніж на 50% субсидовані державними органами влади (наприклад, проведення ремонтних робіт чи надання послуг приватній лікарні, яка отримує державні субсидії).

Оголошення тендерів та підписання тендерних контрактів відбувається на основі чинного європейського законодавства (Директиви ЄК) та підпорядкованого під нього бельгійського законодавства, починаючи з 30 червня 2017 року.

Відповідно до тендерного договору, договором повинна бути призначена відповідальна особа в місцевій адміністрації. Ця особа несе відповідальність за керівництво та контроль за виконанням договору. Переможний учасник торгів зобов'язаний дотримуватися встановленого строку виконання тендерного контракту, який, однак, може бути продовжено. Якщо виконання договору не відбувається у встановлені строки, підрядник складає відповідний звіт. Повний звіт проведених робіт складається також наприкінці виконання контракту для одержання плати за проведені роботи. До участі у тендері допускаються компанії з будь-якої країни, які дотримуються основних законодавчих вимог проведення тендеру та вчасно і якісно зможуть подати звіт про проведені роботи.


Існуючі онлайн платформи для проведення тендерів та/або вебресурси, які містять інформацію про тендерні процедури та актуальні тендерні оголошення.

Федеральна (загальнодержавна) платформа для проведення тендерів у Бельгії 

На федеральному (загальнодержавному рівні) організацією ринку державних закупівель у країні займається Служба державних закупівель Канцелярії Прем'єр-міністра (Le Service des Marchés Publics du SPF Chancellerie du Premier Ministre), до компетенції якої входять питання:

  • розробка, узгодження та моніторинг законодавства про державні закупівлі;
  • адаптування національного права до європейського права;
  • участь у європейських та міжнародних зустрічах та участь у численних бельгійських робочих групах у найрізноманітніших сферах, таких як адміністративне спрощення процедур чи забезпечення сталого розвитку;
  • займається підготовкою звітів для Європейської комісії або інших європейських партнерів;
  • створює тендерні майданчики (платфрми);
  • збирає та обробляє статистичні дані щодо контрактів у сфері державних закупівель, укладених у Бельгії;
  • надає юридичну консультацію Прем'єр-міністру та іншим членам уряду зі згаданого питання;
  • забезпечує функціонування секретаріату Комісії з державних закупівель, який складається з представників усіх рівнів влади, включаючи державні компанії, профспілкові організації та контролюючі органи;
  • надає висновки щодо всіх законодавчих та регуляторних ініціатив у сфері державних закупівель. Для цього Служба державних закупівель надає підтримку як з точки зору організації, так і за змістом.

У рамках згаданого органу існує також служба «Telemark» - агентство з питань спрощеннґ тендерних процедур та Відділ політики консультацій та закупівель (La cellule Conseils et Politique d'Achats - CPA) - консультує федеральні органи влади та надає їм правову підтримку політики закупівель в рамках виконання Королівського указу від 22 грудня 2017 року щодо централізованих федеральних державних контрактів у рамках федеральної політики покупки.

Федеральна платформа державних закупівель – «e-Procurement» подається чотирма мовами (французька, нідерландська, англійська та німецька) https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement та містить такі ключові складові:

  • «Application e-Notification» - електронна платформа для публікацій бельгійських органів державної влади, тобто для публікації потенційних контрактів першого типу тендерних  договорів https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement/application-e-notification;
  • «Application e-Tendering» - електронна платформа для оголошення тендерів другого та третього типів, де публікуються заявки компаній про оголошення тендерів та приймаються заявки компаній-учасників https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement/application-e-tendering;
  • «Application e-Catalogue» - програма, за допомогою якої державний покупець може, з одного боку, керувати папками та каталогами, а з іншого - замовляти та керувати продуктами з цих каталогів. Тобто тут міститься інформація від постачальників, які в рамках тендерного договору пропонують каталоги своєї продукції в електронному вигляді та від замовників, які можуть керувати формами замовлення, розміщеними в цих каталогах. Тут можна знайти також організації, які надають свої каталоги в Інтернеті для власних користувачів або інших зацікавлених організацій. https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement/application-e-catalogue;
  • «Application e-Awarding» - програма, яка дозволяє державному покупцеві керувати бек-офісом своїх державних контрактів https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement/application-e-awarding;
  • «Module e-Auction» - електроний аукціон, де учасники торігів можуть пропонувати більш конкурентоспроможні ціни порівняно зі своїми конкурентами https://www.publicprocurement.be/fr/catalogue-de-services/e-procurement/module-e-auction

Регіональні платформи для проведення тендерів у Бельгії – Валлонський регіон

  • У сфері державних закупівель у Валлонському регіоні існує дві платформи: «Clic local» - платформа у сфері закупівель агропромислової продукції, переважно локального виробництва для потреб шкіл, дитячих садочків, пенітенціарних закладів, комунальних закладів соціальної допомоги, притулків для літніх людей тощо, участь у ній беруть у середньому від 300 до 400 валлонських виробників агропромислової та харчової продукції. Детально з умовами функціонування згаданої платформи можна ознайомитися за таким посиланням: http://www.lecliclocal.be/mobile/index.php.
  • Існує також державна регіональна платформа державних закупівель у Валлонському регіоні, яка охоплює всі сектори економіки. Більш детльно з цією платформою можна ознайомитися за таким посиланням: https://marchespublics.wallonie.be/
  • З метою полегшення пошуку на платформі створено програму «Обсерватор» («OCPW» - Observatoire de la commande publique wallonne). Її завдання полягає у виявленні, аналізі та повідомленні даних, що стосуються державних контрактів, укладених Державною службою Валлонії, та місцевими органами влади Валлонії. Проводить як якісний, так і кількісний тематичний аналіз, поширює передовий досвід щодо державних закупівель та результати своїх статистичних звітів на заходах та конференціях.
  • Для участі у тендерному конкурсі допускаються як бельгійські, так і європейські компанії. Проте останні повинні заповнити «Єдиний документ європейського ринку» (DUME). Також через додаток «Télémarc» буде здійснено перевірку податкового становище компанії, питання заборгованості та правове становище компанії (витяг з судового реєстру країни). Основна вимога до тендерної заявки – вона повинна бути подана французькою мовою.
  • Більш детальну інформацію про подання тендерних заявок можна знайти за посиланням: https://marchespublics.wallonie.be/home/entreprises/participer-a-un-marche-public/comment-remettre-une-offre.html. Переможець призначається за результатами тендерних торгів між компаніями-конкурентами, які подали заявки на участь у тендері.
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux